Home > Motorbike > Ride to Kuala Terengganu

Ride to Kuala Terengganu

Dah lama tak buat posting kat sini. Since ada 3 blog ni (yang ni, rumah.net dan foto.deraman.com) bertambah lah sikit effort nak update content.

Sabtu dan Ahad lepas aku gi ride dengan member2 BMG dan ERU ke Kuala Terengganu.  Idea tu timbul masa kitorang buat sesi NOS (macam teh tarik session lah) dekat Bukit dukong 3 minggu lepas. Terasa lama betul tak ride jauh, itu yang idea gi Kuala Terengganu diutarakan.

Lipas (nickname dia dalam forum) panggil ride ni Ride Terjah..hahaha.. sebab main terjah je nak buat ride tanpa apa-apa planning. Patut ada 7 bikers yang follow, tapi 5 je dapat pegi.. lagi 4 orang naik kereta sebelah petang baru diaorang gerak.

Janji nak kumpul di BHP petrol station lepas tol gombak pukul 7.30pagi.. hampeh!.. pukul 8.30 pun takleh gerak lagi sebab ada yang terbabas tido sampai kena kejut ngan bini..haha..

Kesian dekat vespa (nickname dalam forum jugak), dia yang sampai paling awal (tak awal pun, 7.40am gitu) dan ingatkan dah terlewat. Terus dia “shoot” ke RnR LPT temerloh sebab kami dah cakap, sapa lewat jumpa di temerloh. Tak pasal2 dia kena tunggu kitorang dalam 1 jam setengah huhu..

Lepas dah sampai semua orang, dalam pukul 9.30 gitu, kami pun bertolak dari gombak menuju ke Lebuhraya Pantai Timur. Pagi tu cuaca berjerebu. Sedut udara pun macam tak berapa best je tekak rasa. Sampai kat temerloh, vespa dah lambai2 kat kami suruh park dekat motor dia. Rehat kejap, isi minyak penuh2, dan kami teruskan perjalanan ke Kuantan pulak.

Sampai Kuantan dalam pukul 12 tengahari. Aku ajak diaorang singgah ke rumah ayah aku, sebab memang on the way pun dari LPT exit Kuantan. Sempat la jamu nasi impit kuah lontong dengan sikit buah-buahan. Lepas dah kenyang, kitorang salam2 dan sambung lagi perjalanan untuk ke Pantai Kemasik ikut jalan tepi pantai Beserah->Kemaman->Pantai Kemasik.

Sampai kat pantai Kemasik dah nak masuk pukul 2.30pm. Perut pun tak berapa lapar sangat. Kitorang pesan sotong celup tepung dengan air je. Lepas tu borak2 sambil makan. Lepas solat zohor jamak dengan asar, kami ubah port pulak ke tepi pantai. Best betul duduk tepi pantai. Angin banyak, view pun cantik.

Seperkara yang best dekat pantai kemasik ni, toilet dan tempat persalinan kalau ada yang nak mandi memang bersih!. Siap ada 2 tempat persalinan dan toilet, satu dekat gerai makan dan satu lagi dekat tepi pantai. Aku kena puji management dia, sebab dah lebih 4 kali aku singgah, still sama kualiti dia. Hopefully boleh dikekalkan sampai bila-bila.

Lama jugak kitorang lepak tepi pantai tu sambil ambik gambar dan jalan-jalan kat tepi pantai. Nak mandi kang sangkut terus kat situ. Jauh lagi nak sampai kuala terengganu ni. Rasa-rasa dalam pukul 3.30pm gitu, kitorang pun bergerak untuk ke destinasi seterusnya iaitu Rantau Abang.

Sampai kat rantau abang dah nak pukul 5 petang. Isi minyak sekejap dekat stesen Petronas, dan kami sambung semula perjalanan untuk ke Pantai Kelulut. Port favorite untuk pekena keropok lekor dan air kelapa muda. Last year masa ride ramai-ramai pun kami berenti kat situ.

Pukul 6 petang gitu, kami sampai di pantai Kelulut. Tak bukak pulak gerai yang kami pernah singgah tahun lepas. Tak kisahlah, janji ada gerai lain bukak, kitorang park motor dan cross jalan besar untuk ke gerai tepi pantai. Tanpa buang masa, terus order keropok lekor sepinggan dan minuman kegemaran masing2.

Sambil layan Lipas buat lawak OKU, sambil baham keropok lekor panas. Fuh!..memang best gila dapat enjoy suasana petang macam tu. Perut kami memang dah super penuh dah sebenarnya.. Sejak dari Kuantan lagi di isi dengan makanan. Dah nama pun ride terjah, makan pun main terjah jugak lah..hahaha..

Tengok jam dah nak pukul 7.00 malam. Aku ajak diaorang gerak sebab takut tuan rumah homestay yang kami book kensel pulak booking kami. Ye lah, orang lain check-in pukul 2.00 petang. Kitorang nak check-in malam..hahaha.. nasib baik masa aku call awal petang tadi cakap yang kitorang sampai lewat sebab makan angin dan jalan-jalan. Tuan rumah tak kisah, nasib baik.

Sebelum nak bergerak, dapat SMS dari neknak (lagi nick kat forum), mintak tapaukan satar. Group yang naik kereta akan bertolak masa tu (pukul 7) dan jangka sampai pukul 12 malam. Takut kempunan tak dapat makan satar la tu..haha.. takde hal, memang dah dekat pun dengan gerai2 jual satar. Kitorang bungkus dalam RM16.00 (duit balance bayar makan keropok lekor). Banyak gila nampak makcik jual satar masukkan satar dalam plastik.

Dah siap semua, kami pun bertolak untuk ke Homestay di Kuala Ibai. Senang jugak nak cari direction dia, sebab tuan rumah dah SMS siang2. Malam tu, aktiviti takde apa sangat pun. Sebab dah letih dari siang naik motor dan makan-makan, malamnya kami berehat je kat rumah sambil tengok TV.

Geng yang naik kereta sampai pukul 12.30 malam dan mengadu lapar. Aku dengan Lipas volunteer pegi cari makanan. Nasib baik ada lagi gerai yang bukak. Kasi tapau tomyam, telur bungkus, kailan ikan masin dan daging masak merah untuk 7 orang makan. Kami berdua bantai kuey tiaw goreng sambil tunggu order siap.

Sampai je kat rumah, ada yang dah terlelap. Kejut semua bangun kecuali vespa yang dah ngantuk sangat. Masing2 makan macam adik beradik yang ditinggalkan mak bapak hahaha…

Masa diaorang dok tengah makan lagi, aku dah nampak toto cantik je terbentang kat tengah ruang tamu. Apa lagi, terus ambik bantal dan terus baring kat atas toto. Lepas abis makan, ada yang lepak kat veranda rumah. Pukul berapa diaorang tido pun aku tak sure, sebab aku dah tertido..huhu..

Esok pagi, lepas solat subuh, aku ajak gbumz (nick di forum jugak) breakfast nasi dagang dekat gerai Kak Pah di pantai batu buruk. Gerai ni memang famous. Tak heran kalau lewat sampai, licin!. Aku, gbumz dengan vespa je yang terjaga pagi tu, so kitorang bertiga je lah yang gi breakfast dulu.

Balik dari breakfast, time untuk mandi dan kemas2 barang. Yang group satu lagi baru nak bersiap-siap nak gi breakfast jugak. Lepas diaorang dah pegi, sambil tunggu vespa guna toilet, aku dah terlelap sekali lagi atas toto ..hahaha..penangan nasi dagang 2 pinggan.

Sedar je dari tidur.. tengok gbumz dengan vespa pun tengah layan mimpi jugak… tapi dua2 dah siap mandi dan tukar pakaian dah..ahhaa.. masa bila diaorang siap pun aku tak tau.. Terus aku capai towel, gi mandi. Dah siap mandi, perut rasa lapar balik..hahaha.. tengok kat dapur ada sebungkus tomyan semalam yang diaorang simpan untuk vespa. Masa tu gbumz dah celik mata, aku cakap jom panaskan tomyam ni.. nasik bung ada lagi sebungkus.. best jugak nih.

Dah siap panaskan tomyam, gbumz kejutkan vespa untuk makan sama-sama.. hahaha… nasik sebungkus kitorang share sikit sorang.. dah jadi macam nasik air bila campur dengan kuah tomyam.. huhu..tak kiralah.. janji boleh makan.. sedap jugakkkk…

Kira2 pukul 1 tengahari, baru diaroang yang gi breakfast lewat tadi balik. Rupanya lepas makan diaorang gi jalan-jalan ke Pasar Payang. Siap beli keropok lekor bungkus lagi. Nasib dia dah tanya awal2 kat kitorang, so semua dah dapat bungkusan masing2. Jimat masa.

Dah siap kemas-kemas semua, kami pun ready untuk bertolak balik ke KL. Dalam perjalanan ada singgah sekali lagi di Pantai Kemasik dan last sekali di RnR LPT temerloh. Sampai kat rumah dah pukul 11.30 malam.

Overall ride memang enjoy sebab kawan2 memang dah kenal rapat. Alhamdulillah, takde insiden yang tak diingini berlaku, dan semuanya selamat tiba ke rumah masing2.

Minggu ni, time to continue my work. Dah recharge “mood” masa kat Terengganu, sepatutnya lebih produktif lah..heheh.. tu cara aku reward myself… ride dan enjoy the event sambil2 tenangkan fikiran, dapat jugak tengok tempat orang dan ambik gambar2 menarik sebagai kenangan.

Categories: Motorbike Tags:
  1. k.aida
    July 24th, 2009 at 12:42 | #1

wow… bestnye…. mau tanya…. sebagai seorg yg berjiwa rider tegar, mana lagi memberi kepuasan… lepak2 ride sesama kenkawan ke jalan2 lepak2 ngan anak bini…. jawab.. jwb.. jgn x jwb, soklan trick nih… hehhehe….

2. md
    July 24th, 2009 at 13:00 | #2

Eda, hahaha.. senang je jawapannya. Hari2 kita makan nasik, tapi sekala sekala terasa juga nak makan mihun sup. Sebab kedua2 makanan tu sedap dan kita suka. So kita sesuaikanlah dengan selera asalkan tak memudaratkan.

Ride dengan kawan2 juga macam tu. Memang lagi afdal spent time with family, but at times, we need some time with closed friends too, tambah2 yang sama hobi.

Kena pandai imbangkanlah, jangan terlebih2 sangat, itu tak patut 🙂

3. July 24th, 2009 at 20:51 | #3

Ya Allah ya tuhanku.. ko murahkanlah rezeki aku agar dapat beli moto besar dan join ride dgn Dodi sekali… Aminnnnnnnnn…

huhuhuhu.. teruja wey kawe baca pasal ride demo..

4. July 24th, 2009 at 23:10 | #4

kayzen.. jual je lah emas sekilo hok bowo katil demo tu.. huhu

5. k.aida
    July 25th, 2009 at 11:58 | #5

wah… memang senang jwpnnye, x terpikir saya jwpn dia sgt mudah…. saya setuju…. ngeh3… saya mau guna ini jawapan tuk mintak ijin pegi soping ngan kenkawan musim2 mega sale nih… muahhahahaa….trima kasih uncle, hehe

6. peruzz
    August 18th, 2009 at 22:01 | #6

oo.. uncle ade 3blog kaa.. sy ingat satu blog saje..ingat dah tuko blog ni pada rumah.net.. haha..
    uncle.. kedai nasik dagang mane yg besh tuh erk?? sy sendiri bukan penggemar nasik dagang..tu pasal tak tau sgt..
    lawonye homestay tuh.. kuala ibai kt mane erk?? dekar ngan mydin tuh erk??

7. September 7th, 2009 at 19:01 | #7

Salam Uncle.
    U pakai motor aper yer.

PG
    20rejab.blogspot.com

8. September 7th, 2009 at 21:50 | #8

PG.. saya pakai KLE500

9. October 1st, 2009 at 10:12 | #9

Waa…menarik tul aktiviti motor ni…wish I could join, but aku nyer hobby dah banyak giler…semua pakai duit…keep on blogging aaa….

10. January 17th, 2011 at 14:58 | #10

cantik homestay ni… blh bg contact tak

11. January 28th, 2011 at 00:20 | #11

@seriuja, saya dah tak ingat kat mana saya letak no. telefon pemilik homestay ni.. memang tersangat cantik dari mana2 homestay yang pernah saya lihat.

12. April 19th, 2011 at 17:01 | #12

ok.. saya dah jumpa no. telefon owner homestay Kuala Ibai – Kak Ani/Liza – 012 9286099. rate dia RM200 sehari.